‘O help, nou moet ik een van mijn medewerkers gaan coachen! Maar hoe doe ik dat? Ik vind het nogal een verantwoording; kan ik daar niet beter een èchte coach voor vragen?’ Het ging hier om een vraag van een teamleider die wist dat ik teams en teamleiders coach.
De leidinggevende als coach?
Als leidinggevende ben je een duizendpoot. Niet alleen ken je de organisatie, de producten en dienstverlening, de markt en de concurrentie en weet je die kennis over te brengen op je team. Je begeleidt je medewerkers ook zodat zij hun werk gemakkelijker, efficiënter, leuker of anders kunnen doen. Of je stuurt op (on)gewenst gedrag. Dat alles kun je onder de noemer ‘de leidinggevende als coach’ scharen.
Maar hoe doe je dat nou?
Bewust coachen gaat om het beste uit mensen halen.
Met andere woorden: coachen is resultaatgericht begeleiden. En dat betekent:
- een inspanningsverplichting: je maakt de afspraak dat jij en je medewerker zich allebei inzetten
- een gewenste uitkomt: je spreekt duidelijke doelen af die ook haalbaar zijn. En natuurlijk houd je vinger aan de pols en evalueer je regelmatig
- een afgesproken termijn: je bepaalt hoe lang de coaching mag duren om de gestelde doelen te behalen
Het begint met de coach vraag.
Voordat je als zijn coach aan de slag gaat, moet duidelijk zijn waarop je de medewerker gaat coachen. Soms is dat heel duidelijk, soms wat minder. Hoe concreter hoe beter, dan kun je achteraf ook goed bepalen of de doelen behaald zijn.
Een handige tip is dat je medewerker van elke bijeenkomst een verslag maakt. Zo stimuleer je zijn eigenaarschap; het is immers ‘zijn’ coach vraag die voorop staat.
5 Vaste vragen helpen de coach.
Als je in elk gesprek de volgende 5 vragen laat terugkomen, heb je een handig framework hoe je een coach gesprek opbouwt:
- Wat wil je bereiken?
In dit geval gaat het niet om de coach vraag an sich maar omwat de uitkomst voor het volgende gesprek moet zijn.
- Hoe ziet dat er concreet uit?
En in het verlengde daarvan: wanneer wil je dat gaan doen? Hiermee houd je de medewerker aan een realistische tijdplanning.
- Wat moet je daarvoor doen?
Ook hier geldt dat hoe beter jouw medewerker ziet wat ervoor nodig is om zijn doelen te bereiken en welke stappen gezet moeten worden, hoe groter de kans dat hij slaagt. Een goed doordacht stappenplan hoort daarbij. Vraag ook of hij denkt dat zijn acties leiden tot het gewenste resultaat. En welke beren hij op de weg kan verwachten en hoe hij zich daarop kan voorbereiden.
- Wat heb je daarvoor nodig van anderen?
Het is zelden een solo actie, dus stel de vraag: wie moet ervan weten? En welke ondersteuning heb je daarbij nodig? Hoe en wanneer ga je die mobiliseren? Goed voor jou ook om te weten want dan kun je mogelijk andere teamleiders informeren dat ze een verzoek kunnen verwachten.
- Is dit wat je wilt?
Niet om je medewerker aan het twijfelen te brengen, wel om hem nog even goed te laten nadenken of zijn voorgenomen acties op tijd en succesvol uitgevoerd kunnen worden.
Meer tips voor de leidinggevende coach
- Wees voorbereid: weet vooraf wat je wilt.
- Wees zelfverzekerd en duidelijk.
- Maak een gesprek niet onnodig gecompliceerd.
- Liever vaak maar met mate geven, dan af en toe je medewerker met informatie overladen.
- Luister, luister, luister en stel vragen.
- Geef geen oplossingen, laat de bal bij je medewerker.
- Help je medewerker voor zichzelf te ontdekken hoe hij verder kan; ga niet zijn werk doen.
- Het gaat om de ander, niet om jou! Complimentjes zijn dus voor je medewerker, niet voor zijn coach!
- Blijf realistisch.
- Stel je open om van je medewerker te leren.
- Als je je onzeker voelt, stop dan met dit gesprek en maak een nieuwe afspraak. Je medewerker heeft recht op de beste versie van jou als coach!
Hoe coach jij?
Heb jij wel eens duidelijk de ‘coach pet’ op als je met je medewerkers praat, of gaat het coachen en begeleiden zo tussen de bedrijven door? En als je als coach met je team werkt, merk je dan dat je je anders gedraagt of ben je nog steeds dezelfde leidinggevende? Ik lees je ervaringen graag in het commentaarveld hieronder.
Ik zou ook graag willen werken aan mijn leiderschapsstijl. Ik vind het belangrijk om mijn teamgenoten te coachen en te begeleiden als mediator. De tips ga ik tijdens onze volgende vergadering gebruiken. Ik ben benieuwd naar het effect!
Mooi Vincent! Als je wilt sparren over hoe het ging tijdens de vergadering sta ik graag voor je klaar. Succes.