‘Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats. Wij hebben ongelooflijke haast’ zong Herman van Veen al in 1979! Ik moest aan het liedje denken toen een collega vertelde dat hij bij een naderende deadline heel onaardig kon doen. Een mogelijke bron voor conflicten want daar zitten medewerkers natuurlijk niet op te wachten.
Ander gedrag door een deadline?
Wat is dat toch dat mensen zich anders gaan gedragen als ze onder druk komen te staan? Je herkent het vast. In een ‘gewone’ werksituatie wordt meestal lekker gewerkt. Natuurlijk werk je met de ene collega prettiger samen dan met de ander, maar over het algemeen is er niets bijzonders aan de hand. En dan is er die deadline: een project moet opgeleverd worden, een offerte de deur uit, de beoordelingen gedaan. De einddatum komt dichterbij en de zenuwen nemen toe.
Er is minder ruimte voor ontspanning, voor een gesprekje, voor een toelichting. Antwoorden worden kort, de toon wordt meer gespannen en voor je het weet kun je een snauw krijgen. Hoe komt dat toch?
Niet leveren is geen optie
We zijn allemaal opgevoed met het motto ‘afspraak is afspraak’. En een deadline is een afspraak. Zo simpel is het. Een harde afspraak waar bovendien anderen bij betrokken zijn. Als je die afspraak niet kunt nakomen, dan faal je. Allereerst voor je eigen gevoel, maar vaak ook in de ogen van die anderen.
Je faalt bij overschrijden deadline
Je faalt. Zo voel je dat.
Je bent teleurgesteld in jezelf; je vindt dat anderen van jou op aan moeten kunnen. Je vindt dat je van jezelf op aan moet kunnen. En nu heb je niet geleverd. Dat ben je niet van jezelf gewend. Mogelijk ben je ook boos: jij hebt je uiterste best gedaan. Overgewerkt, weekenden doorgehaald, alles gegeven om maar op tijd klaar te zijn. Maar je collega’s, je medewerkers, je leidinggevende, de markt, de economie, iedereen en niemand heeft jou in de steek gelaten. Jou niet geholpen. Het jou onmogelijk gemaakt om te slagen. En mogelijk ben je ook onzeker: wat gaat er nu gebeuren? Ben je nog wel geloofwaardig? Je had toch toegezegd dat je de deadline ging halen; kunnen ze je een volgende keer nog wel vertrouwen? Willen ze je een volgende keer nog wel vertrouwen? Kun jij jezelf nog wel vertrouwen?
De deadline is heilig
Al die gevoelens en onzekerheden spelen mee als iemand onder tijdsdruk komt te staan. En dus span je je extra in; het gaat jou niet gebeuren dat je faalt! En die ander moet jou dus ook niet in de weg zitten om de afgesproken deadline te halen. Die moet ‘opzij, opzij, opzij’… En ja, dan kun je onaardiger worden. En zenuwachtiger. En onzekerder. Je kent jezelf bijna niet meer terug.
Hoe ga je om met deadline gedrag?
Mijn collega kende zichzelf goed en durfde zijn minder plezierige gedrag ook te benoemen. ‘Je hebt een goede kijk op jezelf’ gaf ik mijn collega dan ook terug op zijn opmerking. ‘Hoe ga je daarmee om?’
Zijn remedie? Zijn collega’s en medewerkers vertellen dat er een deadline aan zat te komen. En dat dat betekende dat hij soms minder sociaal kon doen. Omdat hij zoveel stress had. Hij vroeg ze om een beetje begrip. ‘En weet je wat nou zo mooi is?’ zei hij. ‘Zoveel mensen willen me helpen om mijn deadlines te halen. Ik sta er niet meer alleen voor. En dat helpt me heel goed om kalm te blijven en het overzicht te bewaren’.
Overzicht bij deadline
Wat een goed advies van deze collega. En wat mooi dat hij door begrip te vragen zoveel steun kreeg. Hoe makkelijk kan het zijn! Heb jij dat zelf ook ervaren? Of heb jij geen last van stress bij een nadere deadline? Laat eens horen hoe jij hiermee omgaat. Ik ben benieuwd!