Omdat ik van ruzies mijn werk heb gemaakt, denken mensen nog wel eens dat ik een knallende ruzie eigenlijk wel leuk vind. Of ze denken dat ik zelf een ruziemaker ben. Ik zal je uit de droom helpen, want niets is minder waar; ik heb er een grondige hekel aan. En van ruzie in de privésfeer krijg ik buikpijn. Ik zal er heel veel aan doen om de misverstanden of welke oorzaak er dan ook de reden van het conflict is, boven tafel te krijgen en op te lossen.
Maar ik zet er wel een kanttekening bij.
Want ruzie op zich hoeft helemaal niet erg te zijn, ook een knallende ruzie niet. Sterker nog: als er niet af en toe onenigheid is of een verschil van mening of uiteenlopende opvattingen, dan kabbelt alles maar door op de manier waarop het al lange tijd gaat. Ongeacht het onderwerp, betekent dat een risico op stilstand en op termijn zelfs achteruitgang. En, zoals we allemaal weten, voor een gezond bedrijf is dat dodelijk. En dat geldt ook voor teams en samenwerkingsverbanden.
Verschil van mening is gezond.
‘Weerstand geeft warmte’ en ‘wrijving geeft glans’, zomaar een aantal uitspraken die aangeven dat er mooie en waardevolle dingen uit botsende meningen kunnen ontstaan. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het is heel waardevol om meningen uit te wisselen, juist als die uiteenlopen. Dus niet alleen constateren dat je ergens heel anders over denkt, maar vooral ook, waarom jij zo anders denkt en wat je daarbij voor ogen hebt en denkt te bereiken.
Groeien door andere inzichten
Door die verschillende opvattingen aan elkaar te toetsen stimuleer je de creativiteit. En die creativiteit heb je nodig om nieuwe manieren van werken of produceren te vinden. Maar dan wel samen. Zo wordt er vooruitgang geboekt en kun je groeien, als mens, als team en als onderneming. Ik zeg wel eens dat we zonder die verschillende inzichten nog steeds in een berenvelletje in een grot hadden gewoond. Wat mij betreft niet echt een aantrekkelijk perspectief!
Knallende ruzie dan maar?
Moet het per sé knallen om die groei te krijgen?
Wat mij betreft niet.
Maar het is ook zeker niet zo dat een knallende ruzie meteen heel erg is. Niet iedereen reageert op dezelfde manier. En sommige mensen zijn wat temperamentvoller dan anderen. Dus een keertje lekker knallen kan best; als de intentie maar wel is gericht op vooruitgang, verbetering en groei. Dan mag het best even knetteren; dat toont juist de grote betrokkenheid. Omdat iemand het onderwerp zo belangrijk vindt dat het wat hem betreft een knallende ruzie waard is. Dus in zo’n geval …
Laat dat vuurwerk maar komen!
Heb jij ervaring met een knallende ruzie in je team of in je bedrijf? En leidde dat dan ook tot vooruitgang of juist tot diepe verdeeldheid? Als je hieronder jouw ervaringen, en dat kan natuurlijk altijd anoniem, wilt delen, dan kunnen andere lezers daar ook weer van leren. Alvast bedankt voor je reactie!
Wil jij leren hoe je bij een beginnende ruzie snel en effectief optreedt? Doe dan mee met de workshop Arbeidsconflict herkennen en schrijf je in. De training duurt 1/2 dag en geeft je inzicht in conflicten, geeft je inzicht in mediationvaardigheden om zelf toe te passen en er is gelegenheid tot het stellen van praktijkvragen.