Zoek je onpartijdige bemiddeling? Kies dan voor mediation!
Een mediator brengt mensen weer met elkaar in gesprek
- Is een mediator de laatste strohalm of de voorzitter van een definitief exitgesprek?
- Heeft mediation nog zin als een werknemer al een half jaar thuis zit?
- Valt er nog iets te bemiddelen als twee collega’s dusdanig botsen dat het halve team een andere baan zoekt?
Mediation wordt vaak gezien als laatste stap, als je zeker weet dat je niet meer met elkaar verder kunt. ‘Dan maar goed uit elkaar’ wordt dan al gauw gedacht. Of: ‘daar gaan we zelf onze vingers niet meer aan branden, laat maar iemand van buiten komen’.
Herkenbaar?
Zonde. Want zo hóeft het niet te gaan. Mediation in een eerder stadium kan partijen vaak weer op één lijn krijgen. Alle neuzen dezelfde kant op. Oud zeer uitpraten, zand erover en met nieuwe inzichten en afspraken verder. De basis is dan steviger dan ooit. Want alles wat je samen aan tafel hebt besproken en beleefd, is een band voor de toekomst.
Mediation kan de kou uit de lucht halen.
Ook als er ogenschijnlijk nog niets aan de hand is. Als je als leidinggevende het gevoel hebt dat er iets is, maar de betrokken collega zegt niets. Of als je ziet dat iemand zichzelf buiten de groep plaatst. Speelt er dan privé iets, of op het werk? De ergste ruzies zijn doodstil. En de meeste ruzies beginnen met één kleine onzekerheid, een lichte irritatie of een simpele gedachte:
‘Zie je nou wel, het is ook nooit goed.’
In een privé-situatie had je direct je mond open gedaan. Had je gevraagd wat er aan de hand is. Maar in een vergadering, in een werksituatie, en zeker in economisch moeilijke tijden, houd je al snel je mond. Maar niets zeggen, betekent niet dat je niets meer hoort. Hoe stiller hij wordt, des te groter de boog waarmee collega’s hem mijden. ‘Laat hem maar even met rust…’ Hoe korter van stof, des te korter zal ook de briefing van de leidinggevende worden. Want die wil óók geen conflict starten. En des te botter lijkt daardoor juist de overdracht.
‘Zie je wel, de chef kan me gewoon niet uitstaan.’ of ‘Ik ben zeker niet de moeite waard.’
Hoe minder communicatie, hoe groter de veronderstellingen. En als je dat laat sudderen en de afstand wordt steeds groter, dan wordt het lastig om de kloof te dichten.
In die gevallen kan ik als erkend en ervaren mediator helpen.
Omdat een mediator de zaken benoemt en niets onbesproken laat. De mediator gaat met beide partijen praten, luistert naar allebei en reflecteert. Maar zonder dat er al voorkennis is van de cultuur. Zonder dat er al verhalen zijn doorgelekt van collega’s. Of dat er wordt gewerkt vanuit een verborgen agenda of behoefte aan krimp of contractbeëindiging…
In die gevallen kan ik als erkend en ervaren mediator helpen.
Omdat een mediator de zaken benoemt en niets onbesproken laat. De mediator gaat met beide partijen praten, luistert naar allebei en reflecteert. Maar zonder dat er al voorkennis is van de cultuur. Zonder dat er al verhalen zijn doorgelekt van collega’s. Of dat er wordt gewerkt vanuit een verborgen agenda of behoefte aan krimp of contractbeëindiging…
Alleen al die wetenschap, maakt een gesprek veel minder beladen.
Omdat een mediator, anders dan een aangewezen bemiddelaar vanuit P&O of het eigen maatschappelijk werk, écht onafhankelijk is. Zonder eigen belang juist de belangen van de deelnemers in het oog houdt. Zakelijk maar vooral menselijk. Daarnaast werkt een erkende MfN registermediator, en ik dus ook, volgens de richtlijnen van de brancheorganisatie en kun je een klacht indienen als dat niet het geval lijkt.
Als je toch uit elkaar wilt, gaat dat in ieder geval met respect.
Want een mediator kan óók bemiddelen als beide partijen overeenkomen dat er beter gekeken kan worden naar een ander team, een andere locatie of een compleet andere organisatie of functie.
Dat de lucht is opgeklaard en het vastgezogen voertuig uit de modder is getrokken. Na een flinke wasbeurt en een goed gesprek kan de race worden vervolgd. Of kiezen jullie elk je eigen route. Beiden op weg naar het geluk! Maar wacht even. Want dat gaat niet zomaar. Lees in ‘hoe werkt mediation’ wat ik van jou en van de andere partij verwacht. Alles gelezen? Heb je vragen of wil je weten hoe ik jullie situatie inschat? Bel of mail voor een kennismaking.
Brandende vraag?
Laat mij je terugbellen!
Dit zeggen klanten over mij:
Over Monique
✔ Krachtige bemiddeling
✔ Brengt het plezier terug in je team
✔ Warm hart voor bedrijfsleven en zorgsector