‘Volgende week begint er een nieuwe medewerker. En ik heb naast het gebruikelijke inwerkschema iets heel nieuws bedacht’, hoorde ik een P&O adviseur enthousiast vertellen. ‘Ik denk dat we daarmee veel meer uit een inwerktraject halen en onszelf ook nog kunnen verbeteren!’. Ik was natuurlijk heel benieuwd naar haar nieuwe aanpak van die nieuwkomer. In het artikel met 7 snelle tips voor een bloeiend team kon je al kort over de waardevolle inzichten die een nieuwe medewerker je kan leveren lezen.
Een nieuwkomer in je team betekent extra werk.
Als je een nieuwe medewerker aanneemt brengt dat veel werk met zich mee. Er moet een inwerkprogramma komen; hij moet kennismaken met de directe collega’s en met andere relevante afdelingen. Wie gaat hem inwerken? Wie vertelt hem waar hij alle nodige informatie kan vinden? Wie zorgt ervoor dat er een computer, laptop, telefoon, visitekaartjes, werkplek en eventueel bedrijfskleding geregeld wordt? Waarschijnlijk heb je een checklist die je aankruist als je een van de vele zaken geregeld hebt.
Een nieuwkomer in je team kost tijd.
Je wilt de nog onervaren medewerker zo snel mogelijk kunnen inzetten. Vandaar ook dat je voldoende aandacht aan deze inwerkperiode besteedt. Dat kost tijd. Natuurlijk, als het goed is wordt er ook een probleem opgelost. Een vacature die ontstond omdat een andere medewerker vertrok (al dan niet vrijwillig) of juist omdat je moet uitbreiden vanwege nieuwe projecten of meer klanten. Voordat je kunt profiteren van de inzet van die nieuwe medewerker ben je er maar druk mee.
Een nieuwkomer in je team brengt nieuws.
Wat de P&O adviseur bedacht, was dat de nieuwe collega niet alleen maar tijd hoefde te kosten. Elke nieuwe medewerker brengt ook veel kennis en ervaringen met zich mee. Kennis en ervaringen waar je als organisatie van kunt profiteren. Zij maakte een vragenlijst en een notitieblad voor zowel de nieuwkomer als voor alle collega’s waarmee die in de eerste twee weken te maken kreeg. De vragenlijst vroeg actief naar zijn ervaringen en kennis van de markt, de organisatie en het team waar hij vandaan komt. En het notitieblad diende ervoor om direct op te schrijven als er iets bijzonders opviel. Een andere werkwijze, een andere manier van produceren of omgaan met klanten enzovoort.
Zo sla je twee vliegen in een klap.
Inwerkperiode wordt verbetertraject.
Op deze manier wordt de inwerkperiode voor de nieuwkomer een verbetertraject voor de organisatie. Juist een nieuwe medewerker heeft nog een frisse kijk op jouw team, de afdeling, je dienstverlening, het productaanbod en alle mogelijkheden die de organisatie heeft. Maak daar gebruik van! Documenteer juist in de beginperiode wat de nieuweling is opgevallen.
Een nieuwkomer in je team geeft je waardevolle inzichten.
Het gaat natuurlijk niet om het documenteren. Werk de vragenlijsten en de notitieblaadjes uit en doe er wat mee! Het belangrijkste is dat je de verschillende punten in het teamoverleg en mogelijk ook op managementniveau bespreekt. Zo kun je als team en als organisatie profiteren van gratis advies en de inzichten van iemand die betrokken en loyaal op een nieuwe werkplek begint. Op die manier erken je deze medewerker voor zijn inbreng en zal hij bij jouw organisatie nog sneller op zijn plek zijn.
Profiteer jij van het nieuws dat een nieuwkomer jou brengt?
Hoe ga jij met nieuwe medewerkers om? Werk je met een strak inwerkschema zodat iemand zo snel mogelijk aan de slag kan? Of ga je systematisch te werk om alle nieuwe inzichten en ervaringen van de nieuwkomer te documenteren? En wat levert jou dat dan op? Vertel over je ervaringen in het reactieveld hieronder, zodat we er allemaal van kunnen profiteren.