Ken je die TV reclame van een jaar of 10 geleden nog ’Het waren twee fantastische dagen’? Een spotje van een uitzendbureau waarmee ze wilden benadrukken dat hun uitzendkrachten binnen de kortste keren thuis waren binnen het bedrijf. Zodanig dat het leek alsof ze er al jaren werkten als ze na hun uitzendperiode weer weg gingen. Als het ware ‘ uit dienst ’ gingen.
Uiteindelijk gaat iedereen een keertje weg
Er werd een heuse afscheidsborrel gegeven voor de collega’s; er waren bloemen en cadeautjes en een gloedvolle speech van de leidinggevende. Ze zouden Thijs enorm gaan missen; dat was wel duidelijk. Ik moest aan dat spotje denken toen ik het nieuws las over een man die na bijna 50 jaar bij zijn werkgever nogal sober uit dienst ging. Géén bloemen, géén gezellig samenzijn met collega’s, géén woorden van waardering, een velletje postzegels kon er nog net af. Dat werd nogal karig gevonden; het nieuws haalde de krant, er werd op Facebook schande over gesproken en veel mensen leefden met de man mee.
Hoe gaan jouw medewerkers uit dienst?
Behalve als er iets in een CAO is vastgelegd, bestaan er geen wettelijke regels hoe iemand die uit dienst gaat behandeld wordt. Die keuze is dus helemaal aan jou. Wordt er hartroerend afscheid genomen, of volstaat een hand en een getuigschrift achteraf over de post? Maakt het bij jou uit of iemand lang in dienst is geweest, of op welke afdeling hij heeft gewerkt? Is er een soort protocol of handleiding dat gehanteerd wordt, of ligt het aan de leidinggevende en de stemming van de dag? Wat het ook is, de keuze hoe je omgaat met iemand die uit dienst gaat, heeft invloed. Op degene die vertrekt, maar ook op de achterblijvers.
Een afscheid heeft invloed op de achterblijvers!
De manier waarop jij je waardering toont voor de vertrekkende medewerker doet wat met die collega. Blijft hij loyaal aan je bedrijf en maakt hij, jaren na zijn vertrek, nog steeds reclame voor de organisatie? Of is hij verbitterd of onverschillig en laat hij dat ook aan anderen merken? Je weet hoe het werkt: je reputatie komt te voet maar gaat te paard!
Datzelfde geldt voor de achterblijvers. Als zij zien dat er met respect en waardering afscheid genomen wordt van een collega, doet dat wat met henzelf. ‘Bij deze organisatie word je gezien, je bent geen nummer; hier is aandacht voor de mens achter de werknemer’. Dat stimuleert het wij-gevoel, dat versterkt de loyaliteit aan het bedrijf en dat is goed voor de onderlinge samenwerking. Helemaal als de medewerker uit dienst gaat na een onvrijwillig ontslag. Ook dan kun je de relatie goed houden en je reputatie versterken!
Hoe ga jij om met ‘ uit dienst ’?
Ben jij van de stroming die ‘uit dienst’ net zo zakelijk behandelt als ‘in dienst’: een fase die erbij hoort en voor de tussenliggende werkzame periode heb je salaris en andere arbeidsvoorwaarden. Het dienstverband is per slot van rekening een zakelijke overeenkomst. Of hoor je bij de stroming die vindt dat je zo vaak als maar kan je waardering moet uitspreken, ook als die persoon misschien niet meer van directe waarde is omdat hij uit dienst gaat? Of is er nog een andere stroming die een mengeling van de andere twee laat zien? Laat maar weten in het commentaarveld hieronder. Ik lees graag over jouw ervaringen.